© Τhe Τimes, 2008
Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ
Τετάρτη 26 Μαρτίου 2008
Ο ρόλος του Ντίσνεϊ στη διαμόρφωση της περιβαλλοντικής μας συνείδησης
Κυριακή 23 Μαρτίου 2008
SOS: ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΑ ΣΤΟ ΡΑΦΙ ΜΑΣ
(από δημοσίευση στο www.ecocrete.gr)
Ακτιβιστές της Greenpeace έβαλαν σε "καραντίνα" ένα κατάστημα Coffeeway στο κέντρο της Αθήνας, την Δευτέρα 17 Μαρτίου, με σύνθημα "Όχι στα μεταλλαγμένα". Με αυτή τη συμβολική κίνηση η Greenpeace διαμαρτύρεται για την πώληση εισαγόμενων συσκευασμένων ροφημάτων που περιέχουν συστατικά που παράγονται από μεταλλαγμένη σόγια και καλαμπόκι.
Τα συσκευασμένα στιγμιαία ροφήματα της αμερικανικής εταιρείας Caffe d’Amore εισάγονται αποκλειστικά από την Coffee Connection ΑΒΕΕ και πωλούνται στα καταστήματα Coffeeway, στην Ελλάδα και την Κύπρο. Η Greenpeace ζητά από την Coffee Connection ΑΒΕΕ να διακόψει την πώληση και την εισαγωγή τους, καθώς και να δεσμευτεί ότι δεν πρόκειται στο μέλλον να διαθέσει στην αγορά αυτά ή άλλα προϊόντα που περιέχουν συστατικά που παράγονται από μεταλλαγμένα.
Η Coffee Connection ΑΒΕΕ, η οποία τροφοδοτεί τα καταστήματα Coffeeway στην Ελλάδα και την Κύπρο, τροφοδοτεί επίσης ξενοδοχεία, καφετέριες, χώρους μαζικής εστίασης, super market, κλπ. (1) Τα συγκεκριμένα προϊόντα εισάγονται και πωλούνται παρά το γεγονός πως η συντριπτική πλειοψηφία των ελλήνων καταναλωτών είναι αντίθετη στη χρήση μεταλλαγμένων συστατικών στα τρόφιμα.
Tα ροφήματα προέρχονται από τις ΗΠΑ, όπου καλλιεργούνται ποικιλίες μεταλλαγμένου καλαμποκιού και σόγιας που δεν έχουν εγκριθεί για ανθρώπινη κατανάλωση στην Ευρώπη. Είναι προφανές ότι οι καταναλωτές δε γνωρίζουν ποια ποικιλία περιέχεται στα συγκεκριμένα προϊόντα και εάν τυχόν υπάρχει επιμόλυνση με παράνομες μεταλλαγμένες ποικιλίες. Συνεπώς, η σήμανση (σε όσες συσκευασίες αυτή υπάρχει) δεν αρκεί εφόσον το προϊόν που πωλείται ενδέχεται να περιέχει συστατικά που παράγονται από μεταλλαγμένο καλαμπόκι και σόγια και καταναλώνεται χωρίς έγκριση στην Ευρώπη.
Τέλος, η έρευνα της Greenpeace έδειξε πως ενώ ορισμένες συσκευασίες από την ίδια παρτίδα είχαν σήμανση, κάποιες άλλες δεν είχαν. Αυτό είναι παράδοξο αφού στην ίδια παρτίδα αποκλείεται και να περιέχεται και να μην περιέχεται συστατικό που παράγεται από μεταλλαγμένο καλαμπόκι και σόγια. (2) Ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) ενημερώθηκε σχετικά από τη Greenpeace, σήμερα.
"Δεν είναι δυνατόν σε μία χώρα όπου κοινωνία και πολιτεία λένε όχι στα μεταλλαγμένα να εξακολουθούν να υπάρχουν εταιρείες που τα εισάγουν και τα πουλάνε" είπε η Έλενα Δανάλη, υπεύθυνη της εκστρατείας της Greenpeace κατά των μεταλλαγμένων και συμπλήρωσε: "η άρνηση των καταναλωτών, το γεγονός πως τα συγκεκριμένα προϊόντα προέρχονται από τις ΗΠΑ, όπου η επιμόλυνση με μεταλλαγμένα είναι πρακτικά αναπόφευκτη, αλλά και η απαράδεκτη και ελλιπής σήμανση οδηγούν σε ένα συμπέρασμα: να μην πωλούνται πουθενά αυτά τα προϊόντα".
Η Greenpeace ζητά από την εταιρεία Coffee Connection ΑΒΕΕ:
1. να διακόψει την πώληση των συγκεκριμένων προϊόντων, να τα αποσύρει από όλα τα καταστήματα Coffeeway καθώς και από όλες τις επιχειρήσεις τις οποίες τροφοδοτεί με αυτά τα προϊόντα (ξενοδοχεία, καφετέριες, χώρους μαζικής εστίασης, super market, κλπ), είτε οι συσκευασίες έχουν σήμανση είτε όχι,
2. να διακόψει άμεσα την εισαγωγή αυτών των προϊόντων σε Ευρωπαϊκό έδαφος,
3. να δεσμευτεί ότι δεν πρόκειται στο μέλλον να διαθέσει στην ελληνική αγορά αυτά ή άλλα προϊόντα που περιέχουν συστατικά που παράγονται από μεταλλαγμένα.
Για περισσότερες πληροφορίες: Έλενα Δανάλη 6992 662654, 210 3806374-5
Σημειώσεις για Συντάκτες:
(2) Δείτε επιστολή της Greenpeace προς το ΕΦΕΤ με τα αποτελέσματα της έρευνας στο http://www.greenpeace.org/greece/press/118517/coffeeway/letter-to-efet
Greenpeace
Πέμπτη 6 Μαρτίου 2008
ΕΡΕΥΝΑ ΟΗΕ
(το παρακάτω κείμενο μου το έστειλαν με mail)
Πριν από λίγο καιρό μια παγκόσμια έρευνα πραγματοποιήθηκε από τον ΟΗΕ.
Η μόνη ερώτηση που υποβλήθηκε ήταν:
«Παρακαλώ να εκφέρετε την τίμια και ειλικρινή γνώμη σας για τη λύση στο πρόβλημα της έλλειψης τροφίμων στον υπόλοιπο κόσμο».
Η έρευνα απέτυχε για τους παρακάτω λόγους:
Στην Αφρική δεν ήξεραν τι σημαίνει τρόφιμα
Στην Ανατολική Ευρώπη δεν ήξεραν τι σημαίνει τίμια.
Στην Αγγλία δεν ήξεραν τι σημαίνει ειλικρινή.
Στην Δυτική Ευρώπη δεν ήξεραν τι σημαίνει έλλειψη.
Στην Σκανδιναβία δεν ήξεραν τι σημαίνει πρόβλημα.
Στην Κίνα δεν ήξεραν τι σημαίνει γνώμη.
Στη Μέση Ανατολή δεν ήξεραν τι σημαίνει λύση.
Στις δε ΗΠΑ δεν ήξεραν τι σημαίνει υπόλοιπος κόσμος.
Κυριακή 2 Μαρτίου 2008
ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟΥ
Ανδικάκη Ειρήνη, Αργυροπούλου Μαρία, Γκούτσια Νιόβη, Γιαννάκης Βασίλης
Β1 ΤΜΗΜΑ 2ου ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΡΑΚΑ
ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (Από την ιστοσελίδα του Τάσου Κουράκη (www.kourakis.gr))
H αλήθεια στην επιστημονική έρευνα
Καθημερινή - Του Δημητρη Κουρετα*
Τα τελευταία χρόνια είναι αλήθεια ότι συνέβησαν πολλά και σημαντικά στον χώρο της βιοϊατρικής έρευνας και όχι μόνο. Αν ρωτήσει κανείς έναν βιολόγο - ερευνητή σίγουρα θα έχει να θυμάται τη δημοσίευση της αλληλουχίας του ανθρώπινου γονιδιώματος πριν από τέσσερα χρόνια. Οι φυσικοί θα θυμούνται σίγουρα τη λύση στο πρόβλημα του ηλιακού νετρίνο. Oμως μήπως υπάρχουν και άλλα δεδομένα στην άλλη πλευρά του φεγγαριού που αξίζει να σχολιάσουμε;
Η ανταγωνιστικότητα και ο ανηλεής αγώνας εξεύρεσης πόρων για έρευνα, κυρίως από τον ιδιωτικό τομέα, έχoυν δημιουργήσει μια ιδιαίτερα προβληματική κατάσταση στην επιστήμη σήμερα, η οποία ακόμη ίσως δεν έχει αγγίξει σε μεγάλο βαθμό την Ελλάδα. Λίγοι ίσως θυμούνται τη δυσμένεια στην οποία έπεσε ο νομπελίστας Ιατρικής David Baltimore, όταν πριν από 15 χρόνια περίπου αποκαλύφθηκε ότι μια συνεργάτης του, η οποία ήταν συγγραφέας μαζί με αυτόν σε πολλά άρθρα, παραποιούσε τα αποτελέσματα, ώστε να παράγονται άρθρα με εξαιρετικό ενδιαφέρον – μόνο που τα δημοσιευμένα αποτελέσματα δεν μπορούσαν να επαληθευτούν από άλλους ερευνητές.
Η ιστορία είχε δημιουργήσει μεγάλο θόρυβο στην επιστημονική κοινότητα και υπάρχουν αρκετές παρόμοιες και στην Αμερική και στην Ευρώπη. Oμως για ευνόητους λόγους δεν βλέπουν πολλές φορές το φως της δημοσιότητας.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί εδώ ότι τα Πανεπιστήμια στο εξωτερικό διαθέτουν επιτροπές Δεοντολογίας που επιλαμβάνονται παρομοίων θεμάτων. Τέτοιες επιτροπές στην Ελλάδα είτε δεν υπάρχουν ή και αν υπάρχουν δεν λειτουργούν, όχι για τέτοια αλλά και για άλλα θέματα που χρήζουν επιτροπών με ανάλογη αρμοδιότητα.
Φαίνεται πως στις μέρες μας η επιστημονική γνώση δεν είναι πια τόσο μια εκδοχή της αλήθειας, αλλά εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό και από κοινωνικούς και πολιτιστικούς παράγοντες.
To πλέον πρόσφατο σκάνδαλο αφορά την κλωνοποίηση. Ο Κορεάτης Hwang WS πέρυσι τον Ιούνιο (Science, 17 June 2005) ανακοίνωσε ότι κατόρθωσε να δημιουργήσει κυτταρικούς πληθυσμούς από κλωνοποιημένα έμβρυα. Οι κυτταρικοί αυτοί πληθυσμοί θα μπορούσαν να μεταμοσχευθούν για την παραγωγή ιστών. Ουσιαστικά δηλαδή κατάφερε το πιο δύσκολο στάδιο της θεραπευτικής κλωνοποίησης. Το επόμενο είναι να γίνουν κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους. Η σημασία του εγχειρήματος αυτού έγινε πρωτοσέλιδο σε όλο τον ξένο Tύπο και σε λίγους μήνες ο Κορεάτης επιστήμονας πήρε τον τίτλο του σημαντικότερου επιστήμονα της χώρας του. Μάλιστα η εθνική αεροπορική εταιρεία της Κορέας του έδωσε δωρεάν εισιτήρια πρώτης θέσης για μια δεκαετία, για οποιονδήποτε προορισμό. Oμως λίγες μέρες πριν από τα Χριστούγεννα ο μύθος κατέρρευσε, όταν ο Hwang παραδέχθηκε ότι τα ωάρια της έρευνάς του τα πήρε από τις παρασκευάστριες που δούλευαν μαζί του, κάτι που δεν είναι σύμφωνο με τον νόμο. Αμέσως εισήχθη σε κλινική με νευρική κρίση. Στην έρευνα που έκανε το Πανεπιστήμιο της Κορέας αποδείχθηκε ότι οι 11 κυτταρικοί πληθυσμοί που έδειχνε στην εργασία του ο Hwang τελικά ήταν μόλις δύο. Οσο για τα αποτελέσματα της έρευνας, ο ίδιος παραδέχθηκε ότι δεν ήταν πραγματικά. Τα έκανε όλα κάτω από την πίεση να δώσει απολογισμό για τα 40 εκατ. ευρώ που πήρε από την κυβέρνηση της χώρας του για να ερευνήσει τη θεραπευτική κλωνοποίηση.
Αν δει κανείς προσεκτικά ποιοι ήταν όλοι αυτοί που κατά καιρούς πιάστηκαν να δημοσιεύουν πλαστά στοιχεία προκειμένου να εξασφαλίσουν χρηματοδοτήσεις θα διαπιστώσει ότι στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι αλλοδαποί που ζουν και εργάζονται στην Αμερική και σε χώρες της κεντρικής Ευρώπης και προέρχονται από χώρες της Απω Ανατολής (Κίνα, Ινδία), όπως και χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ. Δηλαδή άνθρωποι που έφυγαν από τις χώρες τους με έναν μόνο σκοπό: να πετύχουν στα ξένα. Είναι αρκετή, θα αναρωτηθεί κανείς, αυτή τους η εμμονή για επιτυχία, για να τους κάνει να φτάσουν στη δημιουργία πλαστών στοιχείων; Φαίνεται πως είναι. Η περίπτωση του Κορεάτη επιστήμονα είναι χαρακτηριστική· όλοι ξέρουμε την πίεση που δέχονται οι επιστήμονες εκεί για να αποδείξουν ότι κατέχουν τη δύναμη της γνώσης και της καινοτομίας.
Στα διεθνή φόρα και σε πολλά επιστημονικά συνέδρια έχει αρχίσει το θέμα να απασχολεί. Δεν μπορώ να γνωρίζω σε ποιο σημείο βρισκόμαστε, όμως όλα δείχνουν ότι το ζήτημα είναι και θα γίνει ακόμη πιο σοβαρό στο εγγύς μέλλον.
Στις κοινωνίες όπου σήμερα η γνώση αποτελεί πηγή δύναμης, εξουσίας και επιρροής, ο ανταγωνισμός θα δημιουργεί όλο και περισσότερα τέτοια φαινόμενα ενώ οι κυρώσεις τις οποίες υφίστανται οι δράστες δεν φαίνεται να αποδίδουν.
Η χώρα μας βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή επιστημονικής ανάπτυξης. Θεωρώ ότι θα πρέπει να απασχολήσει την ακαδημαϊκή κοινότητα το συγκεκριμένο θέμα, και καλό είναι να υπάρξουν προτάσεις για την –όσο το δυνατόν– θωράκιση της προσωπικότητας των νέων κυρίως ερευνητών, το πλάσιμο επιστημόνων με ήθος.
Την ιστορία του Hwang τη διηγήθηκα πριν από λίγες μέρες σε μια τακτική συνάντηση που έχω με τους φοιτητές μου και συζητάμε επίκαιρα θέματα βιοηθικής. Πρόσεξα ότι στο μάγουλο μιας κοπέλας κύλησε ένα δάκρυ. Δεν το σχολίασα για προφανείς λόγους. Το βράδυ, φεύγοντας από το γραφείο μου, σκέφτηκα πόσο να κόστιζε το δάκρυ εκείνο της φοιτήτριας. Μήπως κοστίζει τα 40 εκατ. ευρώ της έρευνας του Hwang;
Οι προτάσεις που πιθανά θα ακουστούν για το θέμα της παραποίησης στοιχείων στην έρευνα είναι βέβαιο ότι θα έχουν ενδιαφέρον, όμως μήπως είναι καιρός να αλλάξουν τα πράγματα, π.χ. οι φοιτητές των βιοϊατρικών και πολυτεχνικών ειδικοτήτων να διδάσκονται και μαθήματα όπως φιλοσοφία, δίκαιο, θέατρο, κινηματογράφο και όσα άλλα μοιάζουν «άχρηστα» σε στυγνούς τεχνοκράτες;
* Ο Δημήτρης Κουρέτας είναι αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Βιοχημείας - Βιοτεχνολογίας, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΑ ΚΑΙ Η ΒΙΟΗΘΙΚΗ
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ gmostop.org
http://www.gmostop.org/keimena/magnisia/keimena_magn_005.htmlΤΑ ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΑ ΚΑΙ Η ΒΙΟΗΘΙΚΗ
Γ. Κολέμπας
Όταν μιλάμε για Βιοηθική εννοούμε τη στάση του ανθρώπου απέναντι στη ζωή ,απέναντι στη κάθε μορφή ζωής και όχι μόνο στην ανθρώπινη. Και αυτό γιατί εμείς οι άνθρωποι πιστεύουμε, ότι είμαστε το είδος, που έχουμε συνείδηση του εαυτού μας και των γύρω μας, τα ζώα έχουν μόνο αισθήσεις ,ενώ τα φυτά απλώς υπάρχουν
Από τη μεριά των νέων επιστημών και ιδιαίτερα της
Γενετικής Μηχανικής ,η μη ανθρώπινη ζωή,
αντιμετωπίζεται χωρίς «αυταξία» και οι οργανισμοί σαν
ένα σύνολο πληροφοριών ,που έτσι και
αποκρυπτογραφηθούν, μπορούν στη συνέχεια να
επεξεργασθούν και να τροποποιηθούν κατά το δοκούν από
τους επιστήμονες, ώστε να γίνουν πιο χρήσιμοι για τον
άνθρωπο.To ‘είναι’ τους διαγράφεται και
σημασία αποκτά η διαδικασία του «γίγνεσθαι»,με την
έννοια ότι η εξέλιξή τους είναι στα χέρια τους, αφού
συμπεριφερόμενοι ως «Θεοί» και επεξεργαζόμενοι το
πληροφοριακό τους πρότυπο παράγουν την εξελιγμένη
διαγονιδιακή τους μορφή .
Άρα η εξέλιξή τους δεν είναι πια μια φυσική διαδικασία
,αλλά είναι η εξέλιξη της πληροφορίας από την
ανθρώπινη νόηση.
Μαυτήν την έννοια η δράση των γενετιστών επιστημόνων
θέτει σημαντικά προβλήματα Βιοηθικής ,αφού έχει να
κάνει με μια ανθρώπινη συμπεριφορά υπο το φώς ηθικών
αξιών και αξιωμάτων
. Έχει το δικαίωμα ο άνθρωπος να παρεμβαίνει στο
«είναι» των άλλων ειδών και να το μετασχηματίζει ,έξω
από κάθε πλαίσιο και δυνατότητα που εμπεριέχει το ίδιο
τους το είναι (δίνοντάς τους χαρακτηριστικά άλλων
ειδών ,πολλές φορές και από διαφορετικά βασίλεια) προς
ίδιον όφελος ;
Το ερώτημα είναι παρόμοιο με το ερώτημα ,αν έχει
δικαίωμα ο άνθρωπος να πειραματίζεται με τα ζώα, όμως
η γενετική τροποποίηση ξεπερνά τα πειράματα ,που μέχρι
τώρα αφορούσαν στα χαρακτηριστικά και στις δυνατότητες
των οργανισμών, και αφορά στην ίδια την ουσία και το
είναι τους.
Η γενετική Μηχανική, ακριβώς για να ξεπερνά τέτοιου
είδους ερωτήματα ηθικής φύσης, ενστερνίζεται την
πληροφοριακή άποψη για τους οργανισμούς. Γιατί πως θα
μπορούσε να δημιουργήσει διαγονιδιακούς οργανισμούς
για εμπορική εκμετάλλευση ,αν δεν υπήρχε προηγουμένως
η αμφισβήτηση της ιδέας ότι κάθε οργανισμός είναι μια
διακριτή ύπαρξη με δική του αυταξία. Μόνο το
χρησιμοθηρικό επιχείρημα, ότι δηλ. το κάνει για το
καλό του ανθρώπου, δεν θα ήταν αρκετό.
Η κριτική απέναντι στις γενετικές παρεμβάσεις γίνεται
από πολλές σκοπιές. Οι πιο σημαντικές:1)Η θρησκευτική
σκοπιά 2)Η φιλοσοφική και3)Η δεοντολογική σκοπιά των
φυσικών επιστημών.
1) Όσον αφορά στην πρώτη: Η ζωή είναι δώρο του όποιου
Θεού πιστεύει ο καθένας και οι κάθε είδους οργανισμοί
δημιουργήματά του .Όλες οι μονοθεϊστικές θρησκείες με
πρώτη την χριστιανική ,δεν αποφεύγουν τη
χρησιμοθηρία(ότι δηλ. τα άλλα είδη είναι στην υπηρεσία
του ανθρώπου), όμως θεωρούν ,ότι ένα από τα ύψιστα
καθήκοντα του ανθρώπου επί της γης ,είναι να σέβεται
,να προστατεύει, να διατηρεί και να προάγει κάθε μορφή
ζωής (Ο γιατρός και θεολόγος Albert Schweitzer
χαρακτήριζε την Ηθική σαν την χωρίς όρια Ευθύνη του
ανθρώπου απέναντι σε κάθε τι που ζει.).
Αυτός ο σεβασμός και η αποδοχή της αυταξίας της ζωής
κάθε οργανισμού πηγάζει ,όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, από
τον Θεό ,που είναι ο δημιουργός του.
Η γεν. τροποποίηση δεν σέβεται ακριβώς την αυτόνομη
ύπαρξη ενός οργανισμού και την εν αυτώ υπάρχουσα
δυναμική της φυσικής του εξέλιξης.
2) Όσον αφορά στην δεύτερη: Ήδη από την εποχή του
Αριστοτέλη αποδόθηκε σε κάθε είδος ζωής ένας
σκοπός(τέλος, ενδελέχια), με βάση τον οποίο
αυτοπραγματώνεται. Αυτή η αντίληψη περνώντας μέσα από
την Αραβική και την Ιουδαϊκή Φιλοσοφία καθώς και από
την χριστιανική Σχολαστική ,έφθασε μέχρι τον17ο αιώνα
στην «Ηθική» του Σπινόζα και του Χέγκελ .Από την εποχή
του Διαφωτισμού και μετά, έχουμε την επικράτηση της
άποψης ότι ,ναι μεν ο θεός έκανε τον κόσμο και τα
όντα, όμως δεν επεμβαίνει στην εξέλιξή τους . Από
αυτήν προέκυψαν δύο κατευθύνσεις στην φιλοσοφική
Ηθική, που χονδρικά ισχύουν μέχρι και σήμερα: η
Δεοντολογική και η Ωφελιμιστική.
Η Δεοντολογική
κατεύθυνση(Καντιανή κληρονομιά) υπερασπίζεται την
«αυταξία» των όντων και έτσι ουσιαστικά στρέφεται
ενάντια στην γενετική παρέμβαση, ενώ η Ωφελιμιστική
(θεμελιωτής της ο Άγγλος φιλόσοφος
Βentham),προτείνοντας σαν κριτήριο την χρησιμότητα για
τον άνθρωπο, σχετικοποιεί την «αυταξία» τους και έτσι
δεν αρνείται την γενετική παρέμβαση.
3) Όσον αφορά στην τρίτη: μετά το 1800 με τον Λαμάρκ
και στην συνέχεια με τον Δαρβίνο και την ανάπτυξη των
θεωριών της εξέλιξης ,όπου τα είδη και οι οργανισμοί
εξελίχθηκαν με την Φυσική Επιλογή κάτω από
συγκεκριμένες συνθήκες περιβάλλοντος, αλλά και σήμερα
με τις γνώσεις που προέκυψαν από την εξελικτική
Βιολογία και την Γενετική, οι οργανισμοί και η εξέλιξή
τους καθορίζεται από εξηγήσιμες διαδικασίες εφαρμογής
φυσικών νόμων. Όμως ο ίδιος ο άνθρωπος είναι
πρωταρχικά και αποτέλεσμα κοινωνικών και πολιτιστικών
προτύπων και όχι μόνο των νόμων της φύσης. Εξάλλου η
επικρατέστερη κάθε φορά θεωρία για τη φύση πρέπει να
ταιριάζει και στην επικρατέστερη κοινωνική οργάνωση.
Από αυτό το γεγονός προκύπτει ότι ο άνθρωπος είναι
υποχρεωμένος να επιλέγει τη δράση του με βάση την
κοινωνική και την ιστορική εμπειρία ,που έχει
αποκτήσει σαν στοιχείο των γενικότερων οικοσυστημάτων
του πλανήτη .Σαν υποσύστημα ενός γενικότερου
συστήματος δεν είναι σε θέση να γνωρίζει κάθε φορά
όλους τους παράγοντες που διέπουν τους οργανισμούς
.Άρα δεν είναι «δέον» να παρεμβαίνει εκεί όπου ακόμα
δεν είναι σίγουρος ότι το κατέχει. Η γενετική μηχανική
προχωρά σε εφαρμογές ,γνωρίζοντας πολύ λίγα και
έχοντας πολλές «μαύρες τρύπες» στον χάρτη των
«πληροφορικοποιημένων» οργανισμών. Έτσι από άποψη
δεοντολογίας επίσης, δεν πρέπει να δρα ενάντια στο
γενικό συμφέρον της ζωής, χάριν ιδιαίτερων κοινωνικών
συμφερόντων
¨Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, η ωφελιμιστική άποψη
στις επιστήμες υποστηρίζει
ότι σημασία δεν έχει τόσο η συμπεριφορά του ανθρώπου,
αλλά κύρια τα αποτελέσματα που έχει αυτή η συμπεριφορά
για τον ίδιο τον άνθρωπο και αν είναι χρήσιμα για
αυτόν. Εννοείται βέβαια ότι στην έννοια άνθρωπος
περικλείεται όχι το άτομο αλλά όσο γίνεται μεγαλύτερος
αριθμός ανθρώπων.
Όμως εκτός από την κριτική που γίνεται σαυτή τη θέση,
από την δεοντολογική σκοπιά της επιστήμης, υπάρχει η
κριτική από την οικολογική σκοπιά, και ιδιαίτερα από
τη σκοπιά των «δικαιωμάτων των ζώων», που προτείνει
σαν ανώτερο αξίωμα από τον ωφελιμισμό, την προστασία
της Βιοποικιλότητας
Εξάλλου στα πλαίσια του ίδιου του ωφελιμισμού η
κριτική που γίνεται αφορά στα κριτήριά του: ποιος
κρίνει για το τι είναι ωφέλιμο, πρόκειται για υλική
ωφελιμότητα ή για εκπλήρωση ζωτικής ανάγκης ή για
ικανοποίηση συγκεκριμένων συμφερόντων ;
Γενικότερα ,μπορεί η ζωή να εξετάζεται με το
επικρατούν μοντέλο ανάλυσης του κόστους –
ωφέλους , πράγμα που κάνουν οι εταιρείες
Βιοτεχνολογίας στις εφαρμογές τους με τους
διαγονιδιακούς οργανισμούς; Μπορεί το οικονομικό
όφελος μιας μικρής μειοψηφίας να προέχει των
γενικότερων συμφερόντων των αγροτών και των
καταναλωτών;
Τα ερωτήματα αυτά τίθενται ακόμα πιο έντονα, όταν το
ζήτημα αφορά την ανθρώπινη ζωή.
Στη χώρα μας δεν γίνεται ουσιαστική συζήτηση για τη
Βιοηθική. Φθάνει μονάχα ένας απόηχος της συζήτησης για
τη «Νέα Ηθική» ,που γίνεται αλλού. Και βέβαια αυτή η
«Νέα Ηθική» αφορά κατά κύριο λόγο τον ίδιο τον άνθρωπο
και την γενετική τροποποίησή του από τον εαυτό του.
Αλλά για το ζήτημα αυτό σε ένα άλλο άρθρο.
ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ-ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΒΙΟΗΘΙΚΗΣ Η ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ Ε.Ε.
"Οι εκτεταμένες εφαρμογές της βιοτεχνολογίας στη διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος, ιδίως με την δημιουργία γενετικά τροποποιημένων οργανισμών (Γ.Τ.Ο.), καλύπτουν ένα διαρκώς αυξανόμενο τμήμα της γεωργικής παραγωγής διαθνώς και συνδέουν την βιοηθική με τον οικολογικό προβληματισμό.
Τα κυριότερα νομοθετικά κείμενα στον τομέα αυτό είναι η Σύμβαση του ΟΗΕ για την βιολογική ποικιλότητα, που ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με τον ν.2204/1994, και το συνοδευτικό της Πρωτόκολλο για την Βιοασφάλεια, που ενσωματώθηκε στο κοινοτικό και εθνικό δίκαιο με τον Κανονισμό 1946/2003, και αφορά την διασυνοριακή διακίνηση Γ.Τ.Ο.
Στο επίπεδο της Ε.Ε. ενδιαφέρον παρουσιάζουν: η οδηγία 2001/18 για την σκόπιμη απελευθέρωση των γενετικά τροποποιημένων οργανισμών, που ενσωματώθηκε στο εθνικό μας δίκαιο με την Υ.Α.38639/2017 του 2005, και οι συνοδευτικοί της κανονισμοί 1829/2003 για τα τρόφιμα και τις ζωοτροφές που βασίζονται ή περιέχουν Γ.Τ.Ο. και 1830/2003 για την ιχνησαλιμότητα και την σήμανση των προϊόντων αυτών. Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει η Υ.Α. ΗΠ/11648/1943 του 2002 που ενσωματώνει στο εθνικό μας δίκαιο την οδηγία 98/81 σχετικά με την περιορισμένη χρήση γενετικά τροποποιημένων μικροοργανισμών.
Eνδιαφέρον τέλος παρουσιάζει η κοινοτική οδηγία 2004/35 η οποία ρυθμίζει τα θέματα ευθύνης για την πρόληψη και αποκατάσταση περιβαλλοντικής ζημίας και πρέπει να ενσωματωθεί στο εθνικό μας δίκαιο μέχρι τις 30 Απριλίου του 2007."
ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ
Μια ενδιαφέρουσα σελίδα με αρκετές πληροφορίες για την Βιοποικιλότητα απο το ΚΠΕ Καστοριάς
αράγον
Β. 2. ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ | |
Β. 2.1. Τι είναι και γιατί μας ενδιαφέρει | |
Β.2.1.1. Τι είναι η βιοποικιλότητα | |
Β.2.2. Παράγοντες που απειλούν τη βιοποικιλότητα | |
Κλιματικές αλλαγές και το φαινόμενο της ανύψωσης της θερμοκρασίας του πλανήτη (global warming) | ||
Ανθρωπογενείς επεμβάσεις που απειλούν έμμεσα τη διαχρονική διατήρηση της βιοποικιλότητας |